Ontbijtje kokos, banaan, haver & hennepzaad
19 januari 2018
Tips om goedkoper biologische groente en fruit in te slaan
22 januari 2018
Alles tonen

Spinaziesoep

Spinaziesoep, héérlijk!
Echt waar, super lekker en ook nog eens heel erg gezond 💪. Wat wil je nog meer?
In spinazie zit een flinke dosis vitamines en mineralen zoals ijzer, kalium, calcium, fosfor, magnesium, vitamine A, Vitamine E en vitamine B11 (foliumzuur). Maar je gebruikt roomboter in het recept? Dat meen je niet? Roomboter is toch helemaal niet gezond? Jawel hoor, maar voor alles geldt TE veel is nooit goed. Gebruik roomboter dus, zoals met alles, wel met mate. Een spinaziesoepje op z’n tijd kan absoluut geen kwaad en levert je enkel gezondheidsvoordelen op. Hieronder even kort wat gezondheidsvoordelen van roomboter opsomt: roomboter is een natuurlijke boter en heeft verschillende voordelen voor je gezondheid. Roomboter bevat namelijk vitamine A, D, E en K.

Deze vitamines heeft je lichaam nodig voor:
– Vitamine A is o.a. belangrijk voor de botten, tanden en is een belangrijke antioxidant.
– Vitamine D heeft je lichaam o.a. nodig om de calcium te reguleren. Dit is belangrijk voor de botten.
– Vitamine E is o.a. een sterke antioxidant, belangrijk voor het immuunsysteem en het bloed.
– Vitamine K is o.a. belangrijk voor de botten en een goede bloedstolling.

Deze vitamines gaan niet verloren tijdens het verhitten. Daarom kun je roomboter prima verwarmen en gebruiken tijdens het koken.

Wat heb je nodig voor 2 personen?
– 75 gram (gras- of bio-)roomboter
– 1 ui
– 1 teentje knoflook
– 500 ml water
– 1 groentebouillonblokje, liefst gistvrij (ik gebruikte zelf van het merk Terrasana)
– 300 gram spinazie

Hoe maak je het?
1. Snipper de ui en snijd de knoflook fijn.
2. Smelt 1/3 van de roomboter in een soeppan. Snijd de rest van de boter in blokjes en houd deze apart.
3. Doe de gesnipperde ui en gesneden knoflook in de pan en fruit het op niet te hoog vuur ca. 10 minuten. Voeg het water met bouillonblokje toe en breng aan de kook.
4. Voeg dan de spinazie toe. Laat het geheel ongeveer 2 minuten koken.
5. Neem dan de pan van het vuur en maak er met een staafmixer een gladde soep van.
6. Voeg op het einde de blokjes roomboter toe en mix deze er ook doorheen met de staafmixer.

Tip: spinazie zit bomvol ijzer. Dat is inmiddels bij de meesten wel bekend. Maar ijzer wordt pas goed opgenomen in combinatie met vitamine C. Druppel daarom een paar druppels citroensap door je soep voor een maximale opname van het mineraal ijzer.